"Hľa všetko robím nové..." Zjv 21, 5
Osobnosť animátora
= vlastnosti, charakter, čnosti
= skúsenosti, zručnosti, vedomosti
= viera, nádej, láska... a pokora (spravím, čo najlepšie viem a ostatné nechám Bohu...)
= animátor je sprievodcom mladého človeka
= osoba zodpovedná za zverenú skupinu
= treba sa inšpirovať k činnosti (don Bosco, nejaký svätý, Ježiš Kristus, ...), ale byť sám sebou, originálom!
= animátor má vedieť nadviazať s mladými kontakt a vždy byť láskavý a priateľský
= má vedieť druhých oduševniť a potom ustupovať do úzadia
= má byť príťažlivou osobou (veselý, radostný, dynamický, skromný, so zmyslom pre humor)
= má žiť príťažlivým životom
= má byť človekom viery, evanjelizátor (vie zdôvodniť svoju nádej, pozná dostatočne svoje náboženstvo, objavuje Boha v každodennom živote, na všetky udalosti sa pozerá vo svetle Evanjelia)
= má byť zodpovedný, vnútorne slobodný, realista, ktorý pozná seba samého, a tak sa prijíma; zároveň prijíma aj iných takých, akí sú, je sám sebe pánom, vie, čo chce a vie, kam ide
= animátor je osobne šťastný a svoju radosť vyžaruje aj navonok
= má vedieť s mladými „zabíjať čas“ – byť s nimi „len tak“ – byť prítomný
= má sa starať o svoj osobný rast a stávať sa osobnosťou (čestný, dobrý, štedrý, obetavý, systematický, spoľahlivý, hlboký, rozumný, otvorený voči tajomstvu, ...) = duchovná literatúra, sviatostný život, láska...
= má vedieť prejavovať mladému človeku úctu a mal by ho vidieť lepšieho ako sa vidí on sám (dôvera je vo výchove zdrojom sily pre rast)
= má vedieť pomáhať mladému človeku prebrať zodpovednosť za svoj život, nachádzať svoje miesto vo svete, dosiahnuť večný život
= má mať isté (rozhodné) vystupovanie = viem, čo chcem, poznám koncepciu saleziánskej výchovy
= má dôverovať Bohu, ktorý sa postará o tých, ktorým on nemôže pomôcť
= má poznať svoje schopnosti a svoje hranice
= má sa starať aj o svoj vlastný život (ľudský, duchovný), aby neupadol do nebezpečného aktivizmu (všetok čas venujem druhým, robím akcie, stretká, podujatia,... a pomaly strácam sám seba... teda najprv osobný duchovný život a modlitba a potom - ako výsledok a ovocie vnútorného naplnenia – plodná činnosť), každý deň si musíš nájsť čas pre seba a pre Boha (spytovanie svedomia, meditácia, rozjímanie,...)
= animátor má byť vnútorne slobodný, aby vedel spontánne komunikovať (pozvať na čaj, objať, žmurknúť, pobozkať, potľapkať po pleci...)
= má mať staršieho poradcu – duchovného sprievodcu (usmernenie, poradenie, duchovné vedenie) = kňaz, priateľ, osoba, ktorej dôverujem a ku ktorej môžem byť otvorený
= animátor potrebuje byť formovaný – po ľudskej i „činnostnej“ stránke, inakšie sa začne strácať... – tiež je dôležité vlastné hľadanie (duchovnej cesty, povolania, služby...)
= dobrý animátor nie je ten, kto je najlepší a najschopnejší, ale ten, kto je ochotný sa obetovať, venovať svoj čas službe iným, aby boli slobodní a tvorili vlastné dejiny
= úloha animátora je veľmi náročná, a preto vyžaduje jeho osobnostný a duchovný rast; mal by mať dostatočnú zrelosť ľudskú i duchovnú (primerane svojmu veku) – vedieť sa vcítiť, schopnosť zaujať odstup, schopnosť zvládať problémy a frustráciu, schopnosť prekonávať egocentrizmus
= animátor má byť nositeľom nádeje pre mladých
= polož si otázky: Kto som? Odkiaľ prichádzam? Kam idem? Čo tu robím? Ako? Prečo?